Polské regiony - nárůst provozu se vstupem Polska do EU (1. část)

Polsko vstupuje od 1.5.2004, stejně jako Česká republika, Maďarsko a další postkomunistické země Střední a Východní Evropy do EU. Se vstupem do Unie vykazují od léta 2004 letiště hlavních měst těchto zemí výraznější nárůst leteckého provozu, který byl v této souvislosti víceméně očekáván. Polsko je největší a nejlidnatější z přistupujících zemí a představuje tak největší trh s potencionálem velkého nárůstu poptávky po letecké dopravě. Jako v jediné z přistupujících zemí se nárůst leteckého provozu projevil i mimo hlavní město, v regionech. Uvádíme přehled nově otevřených leteckých spojení polských regionálních letišť:

foto: Daniel Zetík

Krakov – letiště Jana Pavla II. (Balice)
Krakovské letiště je tradičně druhým největším vzdušným přístavem Polska, po Varšavě, s přímými dálkovými lety do Chicaga a New Yorku (LOT). Od 28.3.2004 se po roční odmlce vrací do Krakova Swiss s letem z Curychu 6x týdně (mimo So). Zajímavostí je, že tato linka je provozována společně s rakouskou regionální společností Styrian Spirit, typem Canadair RJ200. Lufthansa zahájila 28.3.2004 provoz na lince Mnichov – Krakov, 2x denně, létá se typem CRJ100 / CRJ200. 28.3.2004 znovu zařadil Krakov do seznamu svých destinací skandinávský SAS. Létá se 4x týdně (Po, St, Pá, Ne) Dashem DH8-400. SAS létal do Krakova krátce v 90. letech typem Fokker 50. British Airways rozšiřují linku z Londýna Gatwicku ze 3 na 5 frekvencí týdně (Po, Út, Čt, So, Ne). Létá typ B737-400. Malév rozšiřuje počet frekvencí z Budapešti z 5 na 6 týdně (denně mimo So, CRJ200). ČSA razantně vstupují do Krakova 3.5. Létat se bude 6x týdně (mimo So) typem ATR 42 (časy průletu v Krakově 13:35-14:10) a ještě 2 noční frekvence – Čt a So večer z Prahy, návrat do Prahy Pá a Ne ráno – také ATR 42.

Katowice – letiště Pyrzowice
Na letiště Pyrzowice, obsluhující průmyslový region Horního Slezska tradičně létá Lufthansa (z Frankfurtu 3x denně a z Düsseldorfu 1x denně mimo So a Ne). Nyní se katovické letiště etabluje jako základna low-cost dopravců, v letní sezóně 2004 si zde bude konkurovat Air Polonia a Wizzair. Air Polonia provozuje již od prosince 2003 linku do Londýna – Stanstedu (3x týdně – Po, St, Pá). Novými linkami jsou: od 30. března Katowice – Brusel (Charleroi) každé Út a Čt; od 6.4. Katowice – Paříž (CDG) každé Út a Čt a od 7.4. Katowice – Kolín nad Rýnem (Po, St, Pá). Všechny linky Air Polonie jsou létány typem B737-400. Wizzair plánuje zahájit provoz z Katowic dne 19.5. Létat se má do následujících destinací: Londýn-Luton, Berlín-Schönefeld, Miláno-Bergamo a Řím-Ciampino (vše denně s Airbusem A320). Wizzair plánuje spojit Katowice také s Prahou, tyto lety však zatím nejsou nabízeny v prodeji...

foto: Daniel Vašut

Lódź – letiště Lublinek
Toto malé letiště má zajímavou historii, pravidelný vnitrostátní provoz zde probíhal od roku 1926 do roku 1958, kdy LOT na dlouhou dobu zastavil své lety a na letišti neprobíhaly pravidelné lety až do roku 1999, kdy LOT obnovil svou krátkou linku do Varšavy (120 km). 29. března 2004 došlo v životě tohoto malého letiště k historickému okamžiku, byla otevřena 1. mezinárodní linka, kterou provozuje německá regionální společnost EAE – European Air Express. Létá se každý všední den na trase Kolín nad Rýnem – Wroclav – Lódź – Kolín nad Rýnem, obsluhující typ je ATR 42.

Ve 2. části se budeme věnovat letištím Wroclaw, Poznań, Gdańsk a Štětín.

Autor: MV



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace