Novinky z Perského zálivu – 2. část, Qatar Airways

Zatímco Spojené arabské emiráty a jmenovitě Dubaj jsou rájem turistů, dnes už dokonce i českých, zůstává emirát Katar v Perském zálivu pro většinu Evropanů ještě zemí neznámou. A přesto se jedná o jednu z nejrychleji se rozvíjejících ekonomik na světě, zajišťující svým občanům luxusní život od kolébky až po podzim stáří. V posledních několika málo letech se vládnoucí dynastie Al-Thání snaží rozvíjet image Kataru jako země směřující k určitému stupni demokratizace života a také turistického cíle. Je ovšem pravdou, že ve srovnání s Emiráty toho tolik k vidění turistům nabídnout nemůže. Se vznikem Kataru, stejně jako Bahrajnu, jako samostatného státu se původně vůbec nepočítalo, měl tvořit pouze součást Spojených arabských emirátů, ale nakonec v roce 1971 vznikl jako samostatná absolutistická monarchie.

foto: SC

V zemi je jediné civilní letiště, v hlavním městě Dauhá (obvyklejší je anglická varianta názvu – Doha). Zde měl domovské právo po dlouhá léta pouze multinárodní národní dopravce Bahrajnu, Kataru, Emirátů a Ománu – Gulf Air. V roce 1993 však místní vládcové iniciovali vznik čistě národního leteckého provozovatele s názvem Qatar Airways. Společnost v 90. letech provozovala letouny Boeing 727-200 a dokonce dva Boeingy 747SR-81 v konfiguraci pro 492 cestujících ve dvou třídách. Začalo se létat z Dohy do ostatních metropolí zemí v Perském zálivu, do dalších arabských zemí a s „Jumbem“ i na Dálný Východ. Společnost se na konci 90. let začala orientovat na výrobky firmy Airbus, počínaje A300-600, potom byly zařazeny do flotily Airbusy A320 a v loňském roce i A330-200. Nejnovějším přírůstkem Qatar Airways je Airbus A319. Boeingy byly postupně vyřazeny, ještě v roce 1999 však bylo možné spatřit „sedmsetdvacetsedmičky“ na nejkratších linkách společnosti, např. Doha – Abu Dhabi a Doha – Bahrajn. Současně s rozvojem letadlového parku se rozšiřovala i síť linek, logicky se začalo létat i do Evropy, nejprve pouze do Londýna. Druhou evropskou destinací Qatar Airways se stal Mnichov, poté byla postupně zahájena letecká spojení do Paříže, Frankfurtu, Manchesteru, Říma a Milána. V létě roku 2003 byla otevřena nová non-stop linka Doha – Moskva (Šeremeťjevo-2) – létá se Airbusem A319.

Nejnovější vývoj společnosti Qatar Airways udivuje ohromnou expanzí nových linek, koncem října 2003 byla do letecké sítě dopravce zařazena města Šanghaj a Soul, od 9. listopadu libyjské Tripoli. Lety Doha – Šanghaj – Soul a zpět jsou provozovány 3x týdně zatím největším letadlem ve flotile Qatar Airways, kterým je Airbus A330-200. Odlety z katarské metropole jsou v úterý v 8.45, ve středu a v sobotu ve 23.59. Tripoli je nalétáváno 3x týdně Airbusem A300-600.

foto: AL

Od 19. listopadu létá Qatar Airways také do Vídně. Vídeň je devátou evropskou destinací společnosti, létá se z Dohy každou středu, pátek a neděli. V obou směrech má linka mezipřistání v Mnichově, nasazeným typem je Airbus A300-600.

Nejnovější plány Qatar Airways posilují pozici dopravce i na Dálném Východě, 10. prosince 2003 bude otevřena linka Doha – Singapur – Cebu (jižní Filipíny). Létat se bude rovněž 3x týdně, rovněž Airbusem A300-600, odlety z Dohy budou každé úterý, středu a sobotu v 22.30. Qatar Airways se tak staly první leteckou společností mimo region Východní Asie, která do své sítě linek zařadila kromě hlavního města Filipín Manily i druhé největší město země, Cebu.

Tisková zpráva Qatar Airways z 6. října 2003 hovoří i o plánech budoucích, jmenovitě o neuvěřitelné investici ve výši 5,1 miliard USD do nových letadel Airbus. Objednávka na 34 nových letadel byla již učiněna a v roce 2008 společnost počítá s flotilou 52 letounů. Qatar Airways budou rovněž jedním z prvních zákazníků, kteří odeberou od Airbusu „Super Jumbo“ Airbus A380 – s dodávkou dvou kusů se počítá v roce 2007.

Uvážíme-li, že Katar má rozlohu 11,5 tis. km čtverečních, žije v něm okolo půl milionu obyvatel a na méně podrobných mapách světa ho pouhým okem ani nezahlédneme, povedlo se této zemi ve věci rozvoje letecké dopravy něco, co by i v nejsmělejších plánech publikovaných zhruba před 12 lety vypadalo na těžkou schizofrenii předmětných prognostiků.

Autor: MV



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace