Ruský úřad pro vyšetřování nehod MAK uzavřel šetření ve věci nouzového přistání Airbusu A321 (VQ-BOZ) společnosti Ural Airlines dne 15. srpna 2019.
Letoun se během vzletu z letiště Žukovskij u Moskvy střetl s hejnem racků. Nasátí racků do motorů způsobilo jejich nepravidelný chod a ztrátu tahu. Piloti nouzově přistáli na kukuřičném poli přímo za vzletovou drahou. Na palubě letadla bylo 226 cestujících. Během přistání byl letoun zničen, nedošlo však k požáru a přistání se obešlo bez obětí na životech. Celkem 76 osob vyhledalo lékařskou pomoc, jednalo se však jen o ošetření drobných poranění.
Úřad pro vyšetřování ve své zprávě konstatoval, že piloti porušili instrukce, které mimo jiné velí ihned po startu zatáhnout podvozek. Zpráva konstatuje, že jednání pilotů vykazovalo znaky dezorganizace a chaosu, a to v důsledku vysoké psychické zátěže.
Kapitán letu Damir Jusupov se ohradil, že pokud by byl podvozek podle pravidel zasunut, dráha letadla po vzletu by se vlivem nižšího odporu vzduchu prodloužila a k nouzovému přistání by došlo v místě, kde začínají obydlí a les, což by zcela jistě vedlo ke katastrofě. Připouští však, že k porušení předpisů došlo.
Nezávislí odborníci z oboru se za kapitána postavili a jsou přesvědčeni, že řešení bylo správné a stanovisko úřadu je poplatné známé zásadě „po bitvě každý generálem“. Upozorňují, že standardní dril pilotů je, že pokud dojde k výpadku motorů při vzletu a v nízké výšce, přistává se přímo „před sebe“. A toto základní pravidlo řídilo jednání pilotů, vše ostatní je vedlejší.
Odborníci rovněž kritizují, že v okolí letiště jsou vodní plochy a nedaleko i skládka odpadů, takže výskyt racků je tu dlouhodobě na denním pořádku. Posádka sice byla před vzletem dispečerem upozorněna na výskyt ptáků v okolí letiště, ale tato výstraha je na letišti Žukovskij obvyklá, a kromě upozornění samotného nemůže ovlivnit sled událostí. (Foto: vseonauke.ru, ria.ru, m.lenta.ru, wikimedia)
Nezdolný: Ještě neříkej hop
Myslim si, ze to letadlo to zvladlo samo bez pilotu. S plne dotazenym rizenim udrzovalo maximalni uhel nabehu az do dotyku se zemi.
Piloti to zvládli skvěle, prostě super práce!
Jinak podle našich pisálků mělo dávno dojít k totálnímu rozkladu letectví v Rusku a místo toho počet letů jen roste. Jasně, vždyť to jsou vše dezinformace
Celkem 4 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
To někdo tvrdil? Teď se Rusům daří překonávat úskalí dvojí registrace, takže můžou letadla uvádět do provozu. Postupně však budou letadla olétávat a nastane problém se servisem (pokud jim je třeba nebudou servisovat Turci) - budou muset shánět díly "pod rukou" (to bude drahé a složité), případně kanibalizovat - obojí znamená zvýšený počet AOG, který produkce domácího průmyslu nebude schopná hned nahradit. Takže další z mnoha "drobných" komplikací, které dohromady vytvářejí jednu velkou nepříjemnost, pozvolna vysávající ruskou ekonomiku.
Ale řadový Rus je má nepříjemností plný celý život, takže už je zvyklý.