Podle organizace Eurocontrol bylo letiště Istanbul IGA od 29. ledna do 4. února nejvíce frekventovaným letištěm v Evropě. V tomto rozpětí odbavilo v průměru 1309 letů.
Letiště před sebou má ambiciózní cíl k roku 2028 odbavit 100 milionů cestujících ročně. Jedním z nutných opatření pro zvýšení kapacity je zavedení nezávislého, současného provozu na třech vzletových/přistávacích drahách (Triple Runway Operations – TRO). Pro povolení k takovému provozu je nutno zavést potřebné procesy, technologie a zajistit výcvik personálu. Výcvik personálu na TRO bude zahájen v březnu, ověřovací souběžný provoz ze tří drah se spustí ještě letos.
Turecký ministr dopravy a infrastruktury Abdulkadir Uraloğlu uvedl, že Istanbul bude prvním evropským letištěm schváleným pro současný, nezávislý provoz ze tří drah. Studii provozu zpracovává turecký regulátor a Eurocontrol.
Letiště Paříž (CDG) umožňuje CDG umožňuje v rámci praxe HIRO (High intensity Runway Operations) tři paralelní přistání nebo vzlety současně. V USA je současné použití třech drah na velkých letištích relativně běžné.
Letiště Istanbul IGA bylo uvedeno do částečného provozu v říjnu 2018, do úplného provozu přešlo v dubnu 2019. Třetí dráha byla uvedena do provozu v červnu 2020.
Letiště je dimenzováno pro maximální kapacitu 200 milionů odbavených cestujících ročně. V současné konfiguraci je schopno odbavit až 90 milionů cestujících ročně. (Foto: hurriyetdailynews.com, wikipedia, IGA, planes.cz)
Diky za doplneni
Jakub: Istanbul bude umoznovat jakoukoliv soubeznou kombinaci startu a pristani, vcetje tri staru ci tri pristani soucasne. To je neco joneho nez provoz z nekolika drah. Zrejme jde skutecne o evropsky primat.
Severní dráha je také jen pro přistání.
jakub: rezim ze dvou se startuje a ze dvou se pristava neni nezavisly provoz. nezavisly provoz zjednodusene znamena, ze se muze startovat i pristavat a nejsou tam zavislosti a omezeni vyplyvajici z pripadnych koliznich drah letu, blizkosti drah , protinani jejich smeru
i ve frankfurtu nejde o nezavisly provoz - draha 18 je pouzitelna jen pro vzlety, a ty dve starsi (jizni a veprostred) drahy 7/25 take nelze pouzivat nezavisle - jsou moc blizko vedle sebe. (draha 25C / 7C je pak navic jen pro vzlety, nezavisly provoz je jen mezi jizni a severni drahou 7/25)
A na zminovanych letistich, je tam ten provoz opravdu nezavisly? Nejsou tam nejake zavislosti apod?
V parizi urcite o nezavisly provoz na trech drahach nejde, jsou moc blizko u sebe.
CDG má dráhy čtyři
Nevím, školy na to nemám, ale CDG operuje současně na třech drahách, FRA také, v AMS se běžně přistává na dvou a z dalších dvou startuje....
Celkem 8 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Podle těch obrázků maj plány skutečně megalomanské (jak se na osmanskou říši patří), s připravenou expanzí o další dvojici drah. Ale pojíždět z dráhy 16 k terminálu bude pěkná nuda, to musí být skoro na 10 minut.