Pověřený prezident Jižní Koreje nařídil po katastrofě letadla Jeju Air dne 29. prosince mimořádnou kontrolu všech letounů Boeing 737-800 provozovaných domácími leteckými společnostmi.
Rozhodnutí podrobit letadla inspekcím oznámil 30. prosince ráno Joo Jong-wan, vedoucí politiky letectví na Ministerstvu země, infrastruktury a dopravy (MOLIT).
Prozatímní vláda uvedla, že plánuje důkladně prověřit, zda letecké společnosti dodržují předpisy. Audit bude zahrnovat kontrolu využití letadel, inspekce a záznamy o údržbě, uvedla jihokorejská tisková agentura Yonhap.
Jeju Air jsou se 39 exempláři největším provozovatelem tohoto typu v zemi. Dalších 27 letadel 737-800 provozují T’way Air, následuje Jin Air s 19 letadly a Eastar Jet s 10 letadly.
Dne 30. prosince se letoun Boeing 737-800 společnosti Jeju Air letící na lince 7C101 musel krátce pro vzletu vrátit na mezinárodní letiště Gimpo (GMP) kvůli problémům s podvozkem (viz obr. Flightradar24). Ministerstvo v reakci na tuto událost rozhodlo provést „hloubkové bezpečnostní kontroly“ u Jeju Air.
Dne 29. prosince 2024 došlo ke katastrofě Boeingu 737-800 na lince Jeju Air 7C-2216 při pokusu o nouzové přistání na mezinárodním letišti Muan. Letadlo přistálo se zataženým podvozkem a zasunutou mechanizací křídla, přejelo ve vysoké rychlosti dráhu a vzňalo se po nárazu do zdi umístěné asi 300 m za koncem dráhy. Ze 181 osob na palubě zahynulo 179, což z této letecké katastrofy činí jednu z nejtragičtějších v historii Jižní Koreje a vůbec největší na území Jižní Koreje.
Vyšetřovatelé nyní zkoumají možné faktory havárie, včetně střetu s ptáky, možnosti, že některé z řídicích systémů letadla byly vyřazeny z provozu, a zjevného spěchu pilotů při pokusu o přistání krátce po vyhlášení nouze.
Odborníci tvrdí, že zůstává mnoho nezodpovězených otázek, včetně toho, proč letadlo přistávalo příliš rychle, a proč se jeví, že podvozek nebyl vysunut.
V pondělí představitelé ministerstva dopravy uvedli, že piloti při plánovaném přiblížení oznámili řízení letového provozu, že se letadlo střetlo s hejnem ptáků, a to krátce poté, kdy letiště vydalo varování o výskytu ptáků v blízkosti letiště.
Piloti po střetu letadla s ptáky vyhlásili nouzi a oznámili úmysl přerušit přistání a přistání opakovat. Letadlo dosedlo přibližně 1200 m od začátku dráhy o délce 2800 m.
Úředníci vyšetřují, jakou roli v katastrofě hrála anténa naváděcího zařízení umístěná za koncem dráhy, a to včetně betonového náspu, na kterém byla umístěna.
Vyšetřovatel Christian Beckert, expert na leteckou bezpečnost a pilot společnosti Lufthansa se sídlem v Mnichově, uvedl pro Reuters: „Normálně na letišti nemáte na konci dráhy zeď. Většinou tam bývá speciální brzdný systém z konstruovaného materiálu, který umožní letadlu mírně zapadnout do země a zpomalí ho.“
Oběťmi katastrofy jsou převážně místní obyvatelé vracející se z dovolené v Thajsku, přičemž zemřeli také dva thajští občané.
Úředníci ministerstva dopravy uvedli, že záznamník letových údajů byl nalezen, ale má poškozený vnější povrch a zatím není jasné, zda jsou data dostatečně neporušená pro analýzu.
Záznamník byl převezen do Soulu a jeho analýza začne, jakmile do země dorazí tým amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB) a zástupci společnosti Boeing. Pak bude jasné, jak dlouho bude trvat případná rekonstrukce dat.
Mezinárodní letiště Muan zůstává uzavřeno do středy.
Akcie společnosti Jeju Air v pondělí dosáhly svého historického minima, když jejich hodnota klesla až o 15,7 %. Akcie Boeingu obchodované v USA klesly v úvodu obchodování o 4,2 % a hodnota Boeingu se snížila přibližně o 5 miliard dolarů.
Podle mezinárodních pravidel povede Jižní Korea civilní vyšetřování katastrofy, a to ve spolupráci s NTSB. Boeing a výrobce motorů CFM International se k vyšetřování mohou připojit.
Podle výkonného ředitele globálních pojišťovacích ratingů ve společnosti Morningstar DBRS Marcose Alvareze by letecký pojišťovací průmysl mohl čelit nároku na 15 až 20 milionů dolarů v rámci pojištění letadla a celkovým nárokům na odpovědnost za cestující ve výši 120 až 180 milionů dolarů. (Foto: WSJ, STV News, Flightradar24, The New York Times, planes.cz)
No, nevím, řekl bych, že při tom obletu měli na vysunutí klapek času dost, navíc klapky na odtokové hraně mají elektrickou zálohu. Ale je i možné, že při tom průletu hejnem došlo k poškození slotů či klapek na náběžné hraně a ty chodily nesymetricky - pak je celkem logické, že to zkoušeli bez klapek. Ale zase - v které fázi ty ptáky chytili? Čekal bych, že na přiblížení už budou mít klapky alespoň zčásti vysunuté.
No, uvidíme.
..pokud mu po srážce s ptáky ubýval výkon na motorech,tak byli rádi že to útočili do protisměru a co nejdřív přistát a zase po vysunutí klapek a podvozku narůstá odpor a tím ubývá možnost doletu....a na poslední chvíli to vysunout klapkyB737 prostě technický neda
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Jeju Air South Korea) offices were raided by the police, who also searched Muan international airport and a regional aviation body amid investigations into the B737-800 crash.