Airbus zcela ovládl první den Paris Air Show 2025. Připsal si nové objednávky a postaral se o překvapení.

  • 17.06.2025 06:15

 

Paris Air Show 2025 se zásadně liší od všech 54 předchozích, neboť 45 % veletrhu je věnováno obranným technologiím. Je to přirozené, neboť na světě probíhá řada vážných konfliktů: Rusko-Ukrajina, Izrael-Írán, Indie-Pákistán, napětí okolo Tchaj-wanu atd. Kromě toho soudobé konflikty zahrnují využití zcela nových technologií, a to v měřítcích dříve netušených: masové nasazení dronů, první bojové využití hypersonických raket, rozsáhlé použití „neviditelných“ letadel, premiéra čínských stíhaček v bojových operacích, apod.

Spolu s tím se musí změnit i pohled na vedení soudobé války. S ohledem na geopolitická i lokální napětí země zvyšují své výdaje na zbrojení.

Server planes.cz zachová své zaměření na civilní letadla, však nemůže zcela ignorovat nejzajímavější novinky obranných technologií.

Airbus dominoval prvnímu dni. A překvapil.

Pokud jde o civilní letadla, prvnímu dni jednoznačně a v souladu s očekáváními dominoval Airbus. Některá oznámení byla očekávaná, jiná překvapivá.

Dominanci Airbusu napomohlo, že po čtvrteční tragédii letu Air India omezil Boeing svou přítomnost. Ještě před veletrhem Boeing zaujal pragmatickou pozici a oznámil, že se zaměřuje na podporu svých zákazníků, nikoliv oznamování nových objednávek. Generální ředitel Boeingu Kelly Ortberg zrušil kvůli katastrofě Air India svou účast. Vraťme se však nyní k Airbusu.

Nepřekvapila objednávka až 50 letadel od společnosti Riyadh Air. O té se proslýchalo, jak jsme dříve informovali, ještě před veletrhem. Očekávání se naplnila, aerolinka podepsala kontrakt na 25 letadel Airbus A350 a 25 opcí. Poptávka po A350 se vyvíjí velmi dobře. Ke konci května evidoval Airbus přes 1400 pevných objednávek na tuto řadu.

Polský národní dopravce LOT Polish Airlines se postaral o velké překvapení, když si proti očekávání trhu vybral k obnově a rozšíření své regionální flotily Airbus A220, a to při mimořádně silné konkurenci ze strany Embraeru. Impozantní je také rozměr transakce, který potvrzuje ambice LOTu a nového varšavského letiště hrát v našem regionu vedoucí roli. LOT objednal až 124 letadel Airbus A220. Objednávka zahrnuje 20 letadel A220-100 a 20x A220-300. Podmínky smlouvy umožňují opci až na dalších 84 letadel.

Jde o průlomové rozhodnutí, neboť je to vůbec poprvé, kdy LOT objednává letadla Airbus. Překvapení tím větší, že LOT byl v roce 2004 zahajovacím zákazníkem letadel řady E-Jet (E-170) a od roku 2024 je spokojeným provozovatelem Embraerů E-Jet E2. Přesto nakonec vybral Airbus. Pro Airbus palec nahoru, podařilo se mu vklínit se do tradiční „sféry zájmu“ Boeingu a posílit své pozice proti Embraeru.

Generální ředitel LOTu Michał Fijoł naznačil, že aerolinka může opcí využít po otevření nového mezinárodního letiště ve Varšavě. Stroje A220 postupně nahradí stávající regionální flotilu letadel Embraer.

„Dnešní rozhodnutí je o budoucnosti. Letadla rodiny Airbus A220, která se začnou připojovat k naší flotile v roce 2027, otevírají nové příležitosti pro rozvoj a růst – klíčové pilíře naší strategie. Tato moderní, efektivní a na cestující zaměřená letadla nám umožní efektivně konkurovat na evropském nebi, posílit naši pozici preferovaného dopravce ve střední a východní Evropě a připravit LOT na jeho roli přední aerolinky v rámci Centrálního komunikačního portu,“ uvedl Michał Fijoł.

Ke konci května evidoval Airbus přes 900 pevných objednávek na letouny A220 od více než 30 zákazníků. V provozu je přes 415 těchto letadel. A220 létají na více než 1600 trasách a obsluhují více než 470 destinací.

Japonské ANA Holdings podepsaly s Airbusem závaznou objednávku na 24 letadel A321neo a tři A321XLR.

Saúdskoarabská leasingová společnost AviLease podepsala objednávku na až 77 Airbusů: 10 letadel A350F a 30 letadel řady A320neo s opcí na dalších 12 resp. 25 letadel. Objednávka podporuje vizi Vision 2030, která má transformovat Saúdskou Arábii na vyhledávanou turistickou destinaci a globální letecký hub.

Airbus tak zakončil první den s celkovým počtem 132 závazných objednávek. Druhý den se pravděpodobně ponese v podobném duchu. Vzhledem k tomu, že Boeing z pochopitelných důvodů zvolil méně viditelný přístup, nabízí to evropskému výrobci ještě výraznější prostor na scéně. Nicméně nelze zapomínat na to, že Boeing si v květnu připsal 300 nových objednávek, zatímco Airbus si schoval všechny objednávky do Paříže.

Bude proto zajímavé sledovat, jaké bude celkové skóre 22. června, kdy veletrh končí. (Tab.: AVSN ( Paris Air Show 2025 Recap Day 1: Solid Start for Airbus, Boeing Unsurprisingly Lags Behind - AVSN), foto: PAS, AVSN, Sam Chui)


Fotografie k článku



Komentáře



Radek V. - nepřihlášený host (...212.223...)
18.06.2025 09:09
Konkurence

Rusko je odepsané.
Jedinou existující konkurencí je Embraer, a ten má dost vlastních potíží. Čína teprve začíná, reálnou konkurencí bude až po roce 2030, až se naučí co a jak. Snad v tu dobu už bude mít vlastní kvalitní motory.

Megamysl - nepřihlášený host (...80.123...)
17.06.2025 16:24
Boeing musí nést zodpovědnost

Naopak je potřeba souhlasit, Boeing je zastaralá korupcí prolezlá společnost plná neschopných a peněz chtivých manažerů bezostyšně zabíjející nevinné stovky lidí! Není od věci, když skončí a naopak se otevře světový trh s výrobci. Airbus přece za provinění nemůže a nákupů se vždy porovnávají cenové nabídky minimálně dvou, takže monopol tady nepleťte, bohužel duopol, s tím souhlasím, že je zcela špatně. Aerolinky by měli mít vlastní prospěšný zájem investovat do vývoje adekvátních náhrad světových výrobců, aktuálně schopných Comac a UAC.

Petr - nepřihlášený host (...11.119...)
17.06.2025 15:34

Duo nebo trio - dokud nepřibude další spolehlivý výrobce motorů, tak není úplně jasné, že se něco pro aerolinky zlepší. Čekat na letadlo, protože nejsou motory, anebo mít kvůli (ne)spolehlivosti motorů uzemněnou část flotily, v čem je rozdíl?

Opravte mě, jestli se pletu, ale nedostatek motorů je jedním z důvodů zpožďování dodávek letadel, ne?

MichalC (...71.250...)
17.06.2025 15:08

toraidhe: to je určitě zajímavá informace, zejména když výberové řízení bylo vypsáno v dubnu 2024. Blahopřání Aeronews, že výsledek výběrového řízení vypsaného v dubnu znali již v roce 2022. To co zmenilo dynamiku výběrového řízení je zřejmě vláda Donalda Tuska, ta však přišla k moci v prosinci 2023.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
17.06.2025 13:18

Přesně tak. Zvlášť, když ti dva naprosto nestíhají.
Je dost pravděpodobné, že v blízké budoucnosti se z dua AB stane trio ABC.

Honza - nepřihlášený host (...144.132...)
17.06.2025 12:12
@Luboš

Monopol jednoho dodavatele je z hlediska zákazníka ten nejméně žádoucí stav.
Takže naprosto nesouhlasím s vaším vyjádřením. Nebylo by od věci, kdyby Boeing vyřešil své problémy a fungoval jako kvalitní konkurence. Dokonce by nebylo od věci, kdyby se prosadili nějací další dodavatelé.

Luboš - nepřihlášený host (...135.229...)
17.06.2025 10:37
Poznámka

Nebylo by vůbec od věci kdyby společnost Airbus zcela vytlačila z trhu dopravních letadel společnost Boeing.

toraidhe - nepřihlášený host (...226.199...)
17.06.2025 09:11

vzhladom na to, ze Aeronews pisali uz v juli 2022 pred Farnborough, ze LOT chce nakupit A220 namiesto Embraerov, to az take velke prekvapenie nebolo...

Celkem 8 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace