Z velké trojky výrobců komerčních letadel skóroval druhý den veletrhu Paris Air Show opět pouze Airbus. Výrobce oznámil podpis memoranda s vietnamskou Vietjet na až 150 letadel A321neo, z toho na sto pevných objednávek a 50 opcí.
Tato objednávka přichází jen několik týdnů poté, co si tento dopravce objednal dalších 20 letadel Airbus A330neo.
Boeing ve stínu katastrofy indického Dreamlineru udržuje na veletrhu nízký profil, což ho zbavuje příležitosti učinit významná oznámení. Očekává se, že Boeing se letos zdrží jakýchkoli oznámení o nových objednávkách letadel. To podporuje fakt, že generální ředitel Boeingu Kelly Ortberg a výkonná viceprezidentka Stephanie Pope svou účast na veletrhu zrušili.
V médiích se přesto spekuluje, že Boeing je před podpisem významné objednávky od Turkish Airlines.
Podle serveru Aviation Week uvedl předseda představenstva Turkish Airlines Ahmet Bolat, že se stále jedná o ceně motorů a nákladech. Podle něj jde o poslední část v dlouhých jednáních, která brání uzavření dohody. „Doufal jsem, že se nám to podaří uzavřít tady v Le Bourget, ale museli odletět do Indie kvůli té události,“ uvedl Bolat.
Z tohoto vyjádření lze soudit, že k vyhlášení objednávky mělo původně dojít na veletrhu. To se nyní nezdá pravděpodobné.
Skutečnou novinku nepřinesl ani Embraer. Ten sice oznámil, že finalizoval objednávku na 15 letadel E190-E2 od ANA Holding, ale za novinku toto oznámení považovat nelze. Objednávka nyní potvrzená jako pevná objednávka je částí balíčku modernizace flotily o celkovém počtu 77 letadel, který byl zveřejněn počátkem roku. Objednávka proto nebude započtena do oficiálních výsledků Embraeru na Paris Air Show.
Podle serveru The Air Current usiluje Embraer o další zakázku na E-Jet E1 od SkyWest Airlines. Spekuluje se o možné objednávce až 50 letadel E175-E1, ale zatím žádné oficiální potvrzení nepřišlo.
Také ATR zatím nemá čím se pochlubit, byť není vyloučeno, že oznámí velkou zakázku od IndiGo.
Obchodní aktivity jsou tedy zatím velmi omezené, samozřejmě s výjimkou Airbusu. V této souvislosti je zajímavé, že se v oboru množí názory, že akce typu Paris Air Show jsou příliš nákladné a ztrácejí efekt, protože zakázky se běžně oznamují průběžně. Jinými slovy: příliš drahé PR. Tím spíše v situaci, kdy je na trhu dlouhodobě výrazný převis poptávky a zákazníci jsou frustrováni neschopností výrobců letadla vůbec dodat.
Na veletrhu bodoval výrobce motorů Pratt & Whitney. Wizz Air se vybral motory Pratt & Whitney také pro dalších 177 letadel Airbus A321neo. Toto oznámení podtrhuje dlouhodobý závazek společnosti Wizz Air vůči stávajícímu dodavateli motorů, a to i přesto, že problémy s motory GTF od Pratt & Whitney donutily tuto aerolinku odstavit z provozu desítky letadel, což výrazně poznamenalo hospodářské výsledky a pozici aerolinky na trhu. Celkový počet letadel objednaných společností Wizz Air s motory GTF tak dosáhl 453 kusů.
Agentura Reuters v této souvislosti v pondělí informovala, že objednávka motorů ze strany Wizz Air je součástí vyrovnání se společností RTX za škody způsobené odstavením letadel. „Spolu s dnešní dohodou si letecká společnost zajistila také speciální podpůrný balíček, který má zlepšit provozní stabilitu v tomto období a zmírnit finanční i provozní dopady spojené s odstavenými letadly,“ uvedl výrobce motorů.
K 9. květnu měla společnost Wizz Air odstaveno 37 letadel. Očekává se, že ke konci první poloviny hospodářského roku 2026 bude mimo provoz 34 letadel.
Generální ředitel Wizz Airu József Váradi uvedl v lednu na konferenci Airline Economics, že problémy s motory odstavených letadel aerolinky by mohly přetrvávat čtyři až pět let.
Společnosti Wizz Air a Pratt & Whitney v úterý rovněž oznámily, že výrobce motorů bude zajišťovat jejich údržbu prostřednictvím dlouhodobé servisní smlouvy.
Motory Pratt & Whitney GTF si vybraly 16. června rovněž Frontier Airlines, a to pro 91 objednaných letadel řady A321neo. Dodávky letadel začnou koncem roku 2026. Včetně dříve dodaných letadel objednaly Frontier celkem 235 motorů PW GTF.
Společnost RTX uvedla, že další evoluce motoru GTF – GTF Advantage – nabízí vyšší tah při vzletu, lepší palivovou účinnost a delší dobu provozu mezi údržbami (time on wing). (Foto: PAS, VietJet, RTX)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém