Po katastrofě Jeju Air nařídila Jižní Korea inspekce všech Boeingů 737-800

Pověřený prezident Jižní Koreje nařídil po katastrofě letadla Jeju Air dne 29. prosince mimořádnou kontrolu všech letounů Boeing 737-800 provozovaných domácími leteckými společnostmi.

Rozhodnutí podrobit letadla inspekcím oznámil 30. prosince ráno Joo Jong-wan, vedoucí politiky letectví na Ministerstvu země, infrastruktury a dopravy (MOLIT).

Prozatímní vláda uvedla, že plánuje důkladně prověřit, zda letecké společnosti dodržují předpisy. Audit bude zahrnovat kontrolu využití letadel, inspekce a záznamy o údržbě, uvedla jihokorejská tisková agentura Yonhap.

Jeju Air jsou se 39 exempláři největším provozovatelem tohoto typu v zemi. Dalších 27 letadel 737-800 provozují T’way Air, následuje Jin Air s 19 letadly a Eastar Jet s 10 letadly.

Dne 30. prosince se letoun Boeing 737-800 společnosti Jeju Air letící na lince 7C101 musel krátce pro vzletu vrátit na mezinárodní letiště Gimpo (GMP) kvůli problémům s podvozkem (viz obr. Flightradar24). Ministerstvo v reakci na tuto událost rozhodlo provést „hloubkové bezpečnostní kontroly“ u Jeju Air.

Dne 29. prosince 2024 došlo ke katastrofě Boeingu 737-800 na lince Jeju Air 7C-2216 při pokusu o nouzové přistání na mezinárodním letišti Muan. Letadlo přistálo se zataženým podvozkem a zasunutou mechanizací křídla, přejelo ve vysoké rychlosti dráhu a vzňalo se po nárazu do zdi umístěné asi 300 m za koncem dráhy. Ze 181 osob na palubě zahynulo 179, což z této letecké katastrofy činí jednu z nejtragičtějších v historii Jižní Koreje a vůbec největší na území Jižní Koreje.

Vyšetřovatelé nyní zkoumají možné faktory havárie, včetně střetu s ptáky, možnosti, že některé z řídicích systémů letadla byly vyřazeny z provozu, a zjevného spěchu pilotů při pokusu o přistání krátce po vyhlášení nouze.

Odborníci tvrdí, že zůstává mnoho nezodpovězených otázek, včetně toho, proč letadlo přistávalo příliš rychle, a proč se jeví, že podvozek nebyl vysunut.

V pondělí představitelé ministerstva dopravy uvedli, že piloti při plánovaném přiblížení oznámili řízení letového provozu, že se letadlo střetlo s hejnem ptáků, a to krátce poté, kdy letiště vydalo varování o výskytu ptáků v blízkosti letiště. 

Piloti po střetu letadla s ptáky vyhlásili nouzi a oznámili úmysl přerušit přistání a přistání opakovat. Letadlo dosedlo přibližně 1200 m od začátku dráhy o délce 2800 m.

Úředníci vyšetřují, jakou roli v katastrofě hrála anténa naváděcího zařízení umístěná za koncem dráhy, a to včetně betonového náspu, na kterém byla umístěna.

Vyšetřovatel Christian Beckert, expert na leteckou bezpečnost a pilot společnosti Lufthansa se sídlem v Mnichově, uvedl pro Reuters: „Normálně na letišti nemáte na konci dráhy zeď. Většinou tam bývá speciální brzdný systém z konstruovaného materiálu, který umožní letadlu mírně zapadnout do země a zpomalí ho.“

Oběťmi katastrofy jsou převážně místní obyvatelé vracející se z dovolené v Thajsku, přičemž zemřeli také dva thajští občané.

Úředníci ministerstva dopravy uvedli, že záznamník letových údajů byl nalezen, ale má poškozený vnější povrch a zatím není jasné, zda jsou data dostatečně neporušená pro analýzu.

Záznamník byl převezen do Soulu a jeho analýza začne, jakmile do země dorazí tým amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB) a zástupci společnosti Boeing. Pak bude jasné, jak dlouho bude trvat případná rekonstrukce dat.

Mezinárodní letiště Muan zůstává uzavřeno do středy.

Akcie společnosti Jeju Air v pondělí dosáhly svého historického minima, když jejich hodnota klesla až o 15,7 %. Akcie Boeingu obchodované v USA klesly v úvodu obchodování o 4,2 % a hodnota Boeingu se snížila přibližně o 5 miliard dolarů.

Podle mezinárodních pravidel povede Jižní Korea civilní vyšetřování katastrofy, a to ve spolupráci s NTSB. Boeing a výrobce motorů CFM International se k vyšetřování mohou připojit.  

Podle výkonného ředitele globálních pojišťovacích ratingů ve společnosti Morningstar DBRS Marcose Alvareze by letecký pojišťovací průmysl mohl čelit nároku na 15 až 20 milionů dolarů v rámci pojištění letadla a celkovým nárokům na odpovědnost za cestující ve výši 120 až 180 milionů dolarů. (Foto: WSJ, STV News, Flightradar24, The New York Times, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Related categories

Comments



MK. (...84.252...)
2025-01-02 15:49
chm ... chm ...

Jeju Air South Korea) offices were raided by the police, who also searched Muan international airport and a regional aviation body amid investigations into the B737-800 crash.

O. M. - unsigned guest (...193.0...)
2025-01-01 23:29

No, nevím, řekl bych, že při tom obletu měli na vysunutí klapek času dost, navíc klapky na odtokové hraně mají elektrickou zálohu. Ale je i možné, že při tom průletu hejnem došlo k poškození slotů či klapek na náběžné hraně a ty chodily nesymetricky - pak je celkem logické, že to zkoušeli bez klapek. Ale zase - v které fázi ty ptáky chytili? Čekal bych, že na přiblížení už budou mít klapky alespoň zčásti vysunuté.
No, uvidíme.

petrp (...81.81...)
2024-12-31 14:43


..pokud mu po srážce s ptáky ubýval výkon na motorech,tak byli rádi že to útočili do protisměru a co nejdřív přistát a zase po vysunutí klapek a podvozku narůstá odpor a tím ubývá možnost doletu....a na poslední chvíli to vysunout klapkyB737 prostě technický neda

3 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details